Навигација
ViberX logo

Филм о руској емиграцији приказан на годишњици у Билећи

Универзитет у Бањој ЛуциОпште

Документарни филм „Руска емиграција у Краљевини Југославији почетком XX вијека – Руси у Билећи“ аутора Дејана Пухала, студента другог циклуса студија на Природно-математичком факултету УНИБЛ и проф. др Мире Мандић, приказан је у током обиљежавања стоте годишњице доласка Донског кадетског корпуса у Билећу.

Ријеч је о манифестацији одржаној у Билећи у организацији Завичајног клуба „Освит“ од 1. до 3. новембра 2021. године.

Филм студента Пухала и проф. Мандић је настао као резултат истраживања на настави Социјалне географије на Студијском програму просторно планирање Природно-математичког факултета.

Аутори филма Дејан Пухало и Мира Мандић у свом обраћању прије пројекције филма упознали су госте из Русије и публику са настанком филма и историјским приликама о којима говори. Истакнут је значај очувања традиције, националног и културног идентитета у историјски тешким временима  који се потврђује кроз културу сјећања на примјеру руске емиграције и Донског кадетског корпуса. Гостима су представљене и активности које Природно-математички факултет проводи у проучавању српско-руских односа и веза, руске историјске и културне баштине у Републици Српској те карактер вишегодишње сарадње са Руским географским друштвом.

„Сазнао сам много нових чињеница из историје српско-руских односа, функционисања руских цивилних и војних школа и судбини Руса током и послије Другог свјетског рата у вашој земљи. Овај филм има образовни и научни карактер и желим да га наши кадети виде“, рекао је послије пројекције директор и командант Донског козачког кадетског корпуса Имперстора Александра III пуковник Андреј Александрович Рембајло и упутио молбу ауторима и Природно-математичком факултету за уступање филма и дозволу приказивања у кадетским школама у Русији.

Иначе, послије Октобарске револуције у тада тек основану Краљевину Срба, Хрвата и Словенаца, стигло је више десетина хиљада руских емиграната. Утицај ове емиграције на укупни друштвени развој Краљевине био је изузетно значајан, посебно у области привреде, културе, образовања и развоја научних институција.
Припадници остатка елитног Донског козачког кадетског корпуса Царске Русије стигли су у Билећу 1. новембра 1921. године, гдје је пет година  радила кадетска школа,  која је била одлично организована. У овој школи, осим Руса, образовао се и већи број мушке дјеце из Херцеговине и Црне Горе. Кадети су за вријеме свог боравка, развили богат културни живот, здравство, занатство и спортске активности  те утицали на културни развој Билеће и окружења. На мјесном гробљу у Билећи сахрањено је више припадника овог корпуса и чланова њихових породица. Од времена дјеловања руске кадетске школе војна функција трајно је обиљежила развој Билеће.

Важно је нагласити да прве кадетске школе основане су у доба цара Петра Великог у XVIII  вијеку, а затворене послије Октобарске револуције. Средином деведесетих година прошлог вијека, друштвеним реформама у Русији, дошло је и до њихове обнове, међу којима и  Донског козачког кадетског корпуса Императора Александра III у Ростову. Први пут ове године представници овог кадетског корпуса, директор А. А. Рембајло са младим кадетима, посјетили су Билећу да одају почаст сахрањеним сународницима чију традицију баштине те упознају непознати дио своје историје  у периоду прогонства.

Слике